Nuffnang Ads

Saturday, August 23, 2014

Penyediaan makanan untuk bayi


Tadi dok housekeeping notebook lama nih. Nak clearkan space sikit & membuang kenangan2 lama. Biarlah kenangan lama disimpan diingatan, otak kita kan Allah ciptakan lebih powerful dari komputer, hehe.

So jumpa gambo lama nih. Masa zaman penyediaan makanan bayi untuk Comel. Aku siap2 rebus bahan2 untuk dimasukkan dalam bubur, blend kalo perlu, masukkan dalam ice tray & bekukan. Bila dah beku aku masukkan dalam tupperware supaya mudah nak ambil nanti. Aku buat seminggu sekali, agak2 cukup la untuk makan seminggu.

Setiap pagi aku akan masak bubur fresh untuk Comel. Nasi untuk bubur pun aku dah kisar halus siap2, jadik bila tanak bubur tu, dah siap halus2. Masukkan lauk & sayur, ini pun aku buat jadual supaya setiap hari lauk yang berbeza.

Memang penat, tapi puas hati sebab dapat sediakan makanan yang berkhasiat untuk Comel, alhamdulillah. Memang aku selalu masuk kerja lambat pun, payah juga nak cukupkan masa untuk menyusu, pam susu, masak makanan & persediaan2 lain. Itu la, kerja nak, anak pun nak & aku cuba sedaya upaya untuk sediakan Comel susu & makanan yang terbaik. Semuanya aku buat sendiri, alhamdulillah Allah sentiasa bersamaku.

Yang gambo aku ada nih penyediaan isi ikan merah & salmon flakes. Isi ikan merah & salmon tak perlu blend sebab isinya lembut & bila masukkan dalam bubur elok dia akan hancur. Ice tray yang aku beli kat Giant nih yang terbaik aku pernah guna sebab ada penutup & saiz satu2 kiub tu agak besar jugak, jadi agak2 la berapa penuh nak bubuh frozen food tu.

Sayur pun aku buat macam ni, cuma lepas rebus/stim tu aku akan blend dulu. Ikut la umur baby, kalo baru2 nak belajar makan boleh blend halus. Semakin meningkat umur, semakin kasar blend, sampai la tahap kita hanya perlu potong2 kecil sahaja. Tapi aku tak suka blend bubur bila dah siap masak, rasa macam messy jek.

Bila Comel dah mula makan nasi, aku pun berhenti masak bubur untuk bekal Comel di rumah nanny. Cuma teruskan pam susu jek la. Makin lama makin mudah, alhamdulillah.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...