Nuffnang Ads

Friday, August 8, 2014

Bertudung, tak bertudung

Aku pun ada kisah dari pengalaman sendiri. Kami yang bertudung nih tau amalan masing2, kami pun tak prejudis dengan orang2 belum bertudung & orang2 belum islam.

Namun beberapa kali juga kami takde pun pamerkan apa2 gesture atau kata2 yang mengeji orang belum bertudung, tapi kami pulak 'kena' dengan orang2 begini.

Kisahnya lebih kurang gini, duduk semeja dengan orang yang kami baru kenal, sembang sikit2, tiba2 masuk topik bertudung. "I bukan taknak pakai tudung, kalo nak pakai tudung ni semua kena jaga, perangai kena jaga, nanti orang kata pula, ingat senang ke nak pakai tudung nih". Lebih kurang begitu la dialog.

Macam aku personally takde pon masalah, malah saja2 nak puji orang itu ini lebih cantik bertudung pun berat nak menyebutnya sebab wanita memang cantik tak bertudung, sebab rambut mahkota wanita, Allah bagi hak suami untuk lihat & dibataskan untuk ahli keluarga yang lain. So dua2 pun cantik.

Berbalik dialog tadi, terpinga2 juga aku & saudara aku tu. Tiba2 pulak kena dialog yang defensive & sedikit offensive yang tersirat itu.

Kami pun sering dibanding2kan dengan orang2 yang belum bertudung tapi akhlak lebih baik. Alhamdulillah, sama2 saling berpesan, supaya sama2 jadi lebih baik. Tapi tak seronok pulak kendian kena kutuk sampai terkeluar ayat "kalo camtu baik toksah pakai tudung", astaghfirullah hal 'azim. Kalo camni takde bezanya dengan komik nih kan?

Ada masa2 yang tertentu kami disuruh berdakwah untuk sama2 tutup aurat, untuk saudari2 & juga diri sendiri. Ada tak tiba2 terasa nak sampaikan sesuatu perkara yang baik? Itulah ilham dari Allah & kitalah yang tentukan cara terbaik untuk laksanakan tugas tu. Sebab tu yang baik datang dari Allah, yang buruk dari diri saya sendiri.

Percayalah, bukan kamu2 saja yang terasa, kami yang tak kata apa2 pun tiba2 kena. Mungkin juga tu cara teguran dari Allah kerana tak dakwah terlebih dahulu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...