Nuffnang Ads

Monday, August 25, 2014

Moving on


Ini adalah blog entry salah sorang blog kegemaran aku. Aku ada la folo kisah si tungau nih. Alhamdulillah tak pernah berlaku kat aku kes hempuk-menghempuk nih, cuma ugut2 angkat tangan nak lempang tu ada la.

Nih pun dari kes staff MAS yang pukul bini tu. Lepas tu katanya si laki nih sebar cerita yang bini & keluarga bini tu yang jahat. Tapi ramai backup bini.

Orang yang macam nih adalah delusional. Dia la terbaik sebab dia dah buat yang terbaik, depan semua orang. Tapi belakang orang, kita yang mengalaminya jek la yang tau camne.

Kalo kita nak escape memang susah. Lagi la bila hubungan dah lama kan. Tapi lama2 kena jugak la lepaskan diri, kalo tak merana. Lagi la bila dah kawen, beranak pinak, na'uzubillah.

Aku punya pengalaman takde la sampai kena hempuk bagai, cuma kena tekanan perasaan & duit jugak la. Perangai dia pon ada lebih kurang jek si tungau nih.

Tapi dia punya delusional, astaghfirullah. Dia la mangsa keadaan sedangkan yang kena kantol dia. Malas nak cerita panjang, aku putuskan hubungan la senang, aku pun hati senang, dah selama nih susah pun aku tanggung sendiri kan.

Macam mana eh nak handle orang gini? Satu, kau kena nekad habis2 untuk tinggalkan dia. Kedua, move on, teruskan hidup. Yang paling penting, dekatkan diri pada Allah.

Macam kes aku aku ada ajak dia berubah, kita bertaubat & buat hidup baru yang lebih baik. Tapi dia buat bodo jek, sebab dia tau dia kena korbankan hobi2 dia tu. Sebab kat luar dia memang nampak baik, dengan imej dia, memang orang tak percaya perangai sebenar dia macam mana. Kenapa aku bertahan? Sebab masa tu aku percaya yang hidup pura2 dia tu akan jadi nyata.

Tapi dia buat perangai, banyak kali sampai aku dok pening kepala mikir apa la nasib anak2 aku berbapakkan dia nanti & paling best aku la punca tindakan dia semua tu. Nampak kan delusional? Masa nih aku dah give up, memang penat sangat2. Aku mintak berpisah.

Nak buat macam mana, aku dah buat silap, belajarlah dari kesilapan & jangan ulang lagi.

Masa tu kawan2 kitorang pelik, aku tau dorang takkan sangka dia yang sebenar macam mana. Ada jugak sedara mara dia yang cuba korek cerita. Aku ambil tindakan kunci mulut, diamkan diri. Lagipun aku terlalu sibuk nak uruskan diri aku & keluarga. Aku nak baiki hubungan dengan Allah lagi, makan banyak masa & emosi.

Dalam kes macam nih, perempuan memang kena kuat, sebab kita nih akal 1 jek banding nafsu 9, kita mudah screw up. Tapi sekurang2nya dengan akal yang 1 tu, kita lebih fokus. Fokus hala tuju hidup kita, ambik yang utama, toksah fikir orang lain dulu. Kendian baru fikir orang lain, sikit2 & berterusan, istiqomah.

Masa nih jugak ramai nak jadi profesor serba boleh. Kita kena yakin pada Allah & redha. Pandai2 la bezakan nasihat baik dengan yang tak baik, jagalah diri sesuai seorang muslimah.  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...