Nuffnang Ads

Saturday, October 3, 2015

Jerebu, kenapa la bacaan lain, paru2 aku rasa lain

Banyak event batal sebab semua orang ikut & percaya bacaan IPU. Kalo kita guna mata, hidung & paru2 terutama paru2 orang astma, kita boleh simpulkan yang bacaan adalah 2-3 kali ganda dari yang dilaporkan.

Aku bukan pakar, tapi aku merana jugak la sejak jerebu, hari2 paru2 wheezing. Batuk teruk malam & awal pagi, batuk macam tersedak air, rasa macam ada air dalam paru2. 1 canister inhaler pon pakai x sampai sebulan.

Tapi masih lagi terkawal. 4 jam sekali amik inhaler, minum air masak banyak2, kurangkan masa di luar. Alhamdulillah, rumah aku beso & sejuk, jadik ok lagi duduk dalam rumah tanpa buka pintu/tingkap, kipas tak perlu buka laju2, air cond tak perlu sebab aku tak suka udara dingin kering.

Kalo dok umah mak aku, kat JB tu, lagi teruk aku & anak batuk. Lagi kerap aku ajak mak keluar jenjalan kat shopping complex. Kadang2 tu rasa lagi selesa dok dalam kereta.

Mengeluhlah kita, tak mampu buat apa2 sebab jiran yang tak boleh diusik yang buat hal. Maka beringat jek la kita, tahun depan, masa yang sama, kita buat persiapan, kita jangan buat apa2 aktiviti luar, running events, family day, hari sukan, picnic, semua yang outdoor takyah buat. Mungkin hotel, balai raya, dewan, convention centre boleh amik peluang.

Take care & bersabar jek la.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...