Nuffnang Ads

Saturday, July 4, 2015

Paultan.org's Child Safety Campaign - the car seat is here!

Sambung dari post semalam pasal paultan.org's Balik Kampung Child Safety Campaign.

Lebih kurang jam 2.05pm aku sampai di Jaya One, PJ. Lewat 5 minit sebab gps pulak problem. Aku pun dah dapat emel dari penganjur & arahan untuk ke tempat ni. Staf penunjuk arah sangat mesra & informatif, aku pun park di tempat yang disediakan di P3.

Nasib baik event belum mula, hehe. Aku pon buat pendaftaran di Tingkat 1, acara Mercedes-Benz Malaysia’s MobileKids 2015 & bayar deposit RM150 yang akan dikembalikan bila pulangkan car seat tu hujung bulan nanti.

Memandangkan event nih juga untuk budak2 kan, ada trek memandu, beberapa buah kereta mainan & 2 kereta remote control jenama Mercedes untuk hiburan anak2. Aku nampak beberapa pasangan dengan anak2 masing2. Bapak2 sorang diri pon ada.

Tak lama kemudian acara dimulakan dengan penerangan berkenaan car seat yang akan kitorang pinjam nanti. Ada 165+110 (kalo x silap) car seat yang dipinjamkan. Batch kitorang ni akan meminjam car seat brand SNSKIDZ Star yang merupakan non-isofix car seat yang akan menggunakan pemasangan tali pinggang keledar.

Kalo anak berat 13kg dan ke bawah, pasang secara rear-facing (mengadap ke belakang) yang lebih selamat. Seat nih juga ada pelapik untuk new born, sebab anak aku pun dah beso, kita simpan tolak tepi. Anak lebih 13kg, boleh pakai front-facing, sebab Comel dah cecah 15kg, boleh la front-facing.

Ditunjukkan juga demo macam mana nak pasang dalam kereta nanti. Seat nih juga boleh dilaraskan (recline) & ada label yang mudah faham. Aku suka ada poket untuk letak user manual. Tau jek la bila dah lama pakai, manual pun dah campak ke mana kan.

Pengalaman, masa Comel baby dulu, pakai Graco car seat, bapaknya pasang & aku pulak tak tengok. Tengah jalan aku nampak macam seat tu bergoyang2, rupanya dia salah pasang wpun tepi seat ada gambar rajah cara pemasangan. Kawan2, pastikan pasangan anda tau macam mana cara pemasangan yang betul & double check. Car seat tak sepatutnya bergoyang2. Aku suka brand SNSKIDZ Star yang aku akan pinjam nih sebab ada klip untuk menetapkan kedudukan seat belt.

Selesai penerangan & demo, ada group photo. Kemudian kami diiring ke car park untuk pemasangan. Di situ, dah stand-by car seat yang baru dalam plastik lagi. Setiap kereta ada sorang staf akan pasangkan, jadi tak risau tersalah pasang.

Bila dah habis pasang tu, Comel takmo duduk pulak. Dia nak duduk kat seat lama dia, sib baik pujuk2 umpan Sushi King dia nak, huhu. Car seat nih memang lebih senang nak pakai banding brand yang murah aku beli tu. Padding pun elok, selasa anak nak duduk. Harganya pun RM499, mak aih mahal kan, tapi untuk keselamatan anak kan, it's a good investment. Aku beruntung dapat cuba car seat ni sebulan, bawak balik kampung dalam perjalanan lebih 600km pergi & balik.

Kemudian sesi bergambar & ada video interview. Apo la akak merepek tadi, moga2 dorang tak amik la video akak merepek tadi, haha 😅

Kendian selesai, alhamdulillah. Staf2 yang membantu tadi ucapkan selamat berpuasa, hari raya & have a safe journey kepada aku, very friendly I like. Dalam perjalanan, Comel yang mula2 moody sebab kena paksa dok dalam car seat baru tu kan, tros tertido. Selesa la tu, hehe. Padding kiri kanan kepala elok jek tak buatkan kepala Comel terlentok2, I'm loving this seat.

Aku pun berazam nak ikat anak dok kat car seat sepanjang perjalanan. Wpun kita yakin dengan pemanduan kita, kita tatau camne orang lain kan, malang pon tak berbau. Apa2 pun kita usaha untuk keselamatan, mudah2an Allah peliharaan kita sepanjang perjalanan, amiin...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...