Nuffnang Ads

Friday, July 18, 2014

Dugaan


Dugaan sepanjang bulan Ramadhan nih hebat betul. Banyak bende dah berlaku kat Malaysia nih & yang berkaitan dengan Malaysia tapi kat luar negara.

Dugaan Allah datang sepanjang masa. Sebab tu orang kata hidup ibarat roda, kadang kat atas, kadang kat bawah. Dok tengah-tengah pusat putaran pun dugaan jugak, pening kepala berpusing-pusing. Dan jangan ingat bila kita duduk di atas tu nikmat, itu pun dugaan juga.

"Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung"

Ini adalah zikir yang aku cuba amalkan, bila susah hati, bila sedih dan juga bila gembira. Dialah yang menciptakan aku dan orang-orang disekelilingku. Dialah yang mengurniakan aku rezeki.

Kalo ikutkan aku tokleh sampai ke tahap aku sekarang nih. Keluarga pun susah, tak educated. Sepanjang hidup aku ramai jugak nak screw hidup aku, bagi aku lemah semangat, jarakkan aku dengan family aku, hasut aku, kikis duit aku, macam-macam la hal manusia nih. Kalo menurut sangat memang rosak musnah hidup aku tapi rezeki aku murah, alhamdulillah syukur.

Ada bende yang aku suka sangat, tapi tak bagus untuk aku. Ada benda yang aku benci sangat, tapi bagus untuk aku. Kalo doa aku tak dimakbulkan Allah, aku redha sebab aku tau Dia yang tentukan untuk aku dan sebaik-baik pilihan adalah dariNya.

Dengan ujian dan dugaan, Allah tengah latih kita. Kalo kita pass, insya Allah boleh pass punya ujian yang akan datang. Allah nak kita kuat, Allah nak kita maju.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...