Nuffnang Ads

Saturday, July 19, 2014

Siasat dulu


Korang nih esek nak marah jek, cuba la selidik dulu kan. Kalo makcik nih tau, takkan dia nak pakai baju tu kat negara Malaysia nih. 

Seeloknya tegur la elok2 kan, mana la tau tersentuh hati makcik tu & dapat hidayah, masuk islam pulak. 

Kita yang islam sejak lahir nih pun ada yang tak rajin sentuh (baca) al Quran. Aku pun takde la mahir sangat membacanya, masih lagi belajar. Jangan terkejut ada di antara kaum keluarga & sahabat handai yang tak tahu membaca al Quran. 

Aku ada kenal sorang hamba Allah nih. Dengar khabar dia dah berubah jadi baik, alhamdulillah kalo begitu. Kisah dia dengan al Quran, masa dia kecik dulu dia melawan guru al Quran dia, sejak tu dia tak pernah belajar membaca al Quran & memang tak kenal huruf2 hijaiyah sehinggalah dia nak kawen. 

Sayangnya lepas tu dia berhenti kelas yang tak sampai lagi Iqra' 4 dan berenti juga belajar membaca al Quran. Semoga dia insaf & belajar mengenal kalam Allah sebelum terpadamnya kalimah2 suci ini.
Itu satu kes, ada banyak lagi kes. Kaum keluarga terdekat hamba Allah tadi pun dikenalpasti sekurang2nya 2 orang lelaki dewasa lagi yang tak tahu membaca al Quran. Itu keluarga Melayu islam yang sejak lahirnya islam. Dan ada juga pegangan dorang yang terpesong yang susah juga kita orang2 biasa nih nak betulkan. Adakala disebabkan gagal mempelajari al Quran? Hanya Allah yang tau. 

Apa kaitannya dengan kisah makcik pakai baju ayat2 al Quran nih? Ye la kan, sekurang2nya dorang nih takde la pakai baju dengan hiasan ayat al Quran kan? Ye betul. Tatau la nak cakap macam mana kan, aku pun bukan pandai sangat kan. Cuma doakan mereka terbuka hati untuk belajar.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...